Suomen kellomuseo

The Finnish Museum of Horology Finlands Urmuseum

www.kellomuseo.fi

SUOMEN KELLOMUSEO WEEGEELLÄ

Suomen kellomuseo on valtakunnallinen ajan mittaamisen ja kellojen historiaan erikoistunut museo. Museo sijaitsee Espoon Tapiolassa, Näyttelykeskus WeeGeellä. Rakennus on entinen Weilin & Göös -yhtiön kirjapainotalo, jonka on suunnitellut professori Aarno Ruusuvuori 1960 -luvulla. Kellomuseon kokoelmat saivat alkunsa, kun Lahteen vuonna 1944 perustettuun Kelloseppäkouluun alettiin kerätä opetuskokoelmaa.

KOKOELMAT JA TUTKIMUS

Kellomuseon kokoelmat koostuvat kelloista ja muista ajanmittauksen välineistä, kelloseppien työhön liittyvästä esineistöstä, valokuvakokoelmasta, arkistomateriaalista sekä kirjastosta. Kellomuseo tutkii, tallentaa ja esittelee suomalaista kellokulttuuria ja kelloseppien ammattihistoriaa. Museon tutkimuksen kohteet vaihtelevat yksittäisistä esineistä laajempiin aihepiireihin, jotka määräytyvät näyttelyiden, projektien ja kyselyiden mukaan. Toiminnallaan museo edistää kellojen ja kelloseppätyön tuntemusta.

Kellomuseoon on vapaa pääsy. Museo on avoinna Näyttelykeskus WeeGeen aukiolo aikoina:

Ma suljettu, ti, to klo 11-18, ke ja pe klo 11-19 (Näyttelykeskukseen vapaa pääsy klo 17-19), la-su klo 11-17

Suomen Kellomuseo, Näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, 02100 Espoo. Puhelin 09 8163 1818 (WeeGee info)

TERVETULOA!

Suomen kellomuseon toimisto on avoinna ma-pe 9-15, osoitteessa Opinkuja 2, Tapiola, Espoo. puh. 09-4520 688