SUURMESTARI KARI VOUTILAISELLE NELJÄS KELLOALAN "OSCAR"

Voutilainen GMR pakattu.jpgTiedote 30.10.2015. Kelloseppäliiton suurmestari Kari Voutilainen on eilisiltana voittanut Genevessä neljännen kelloalan ykköspalkintonsa kategoriassa "Paras miesten kello". Voutilainen voitti sarjan uudella GMR-kellomallillaan.

Ensimmäisen ykköspalkintonsa maailman arvostetuimmassa kellokisassa Grand Prix d’Horlogerie de Genèvessä (GPHG) Kari Voutilainen pokkasi kahdeksan vuotta sitten. Kategorioiden ykkössijoja on vuosien varrella karttunut neljä, joista kolme viimeisintä perättäisinä vuosina 2013, 2014 ja 2015.

Geneven GPHG-kilpailussa huipentuu pääosin sveitsiläisten kellotehtaiden ja -ateljeiden välinen mittelö todella kovatasoisissa sarjoissa.

Huikeaa suomalaista käsityötaitoa

"Suurmestari Voutilaisen saavutukset mekaanisten arvokellojen saralla ovat maailman mittakaavassa omaa luokkaansa. Vaikka hänen ateljeensa on toiminut jo yli kymmenen vuotta Sveitsissä ja Kari Voutilainen asunut maassa pysyvästi yli 25 vuotta, häntä pidetään kelloentusiastien piirissä yhä suomalaisena", Suomen Kelloseppäliitto ry:n puheenjohtaja Joona Vuorenpää toteaa.

Mekaaniset arvokellot ovat kokeneet vahvan renessanssin myös Suomessa. Kari Voutilainen löytää kelloillensa ostajia kaikkialta maailmasta Suomi mukaan lukien, vaikka taideteosten hintaskaala ulottuu noin 100 000 eurosta 500 000 euroon. Môtiersin ateljeesta valmistuu vuosittain 40-50 yksilöllistä kelloa vajaan parinkymmenen työntekijän voimin. Kelloja kysytään jatkuvasti enemmän kuin niitä kyetään toimittamaan, yleisistä taloussuhdanteista riippumatta.

Vuorenpään mukaan käsityötaidon arvostuksen nousu liittyy luksuksen tavoittelun lisäksi kasvavaan ympäristötietoisuuteen kestävyyden ja laadun merkityksestä.

"Kari Voutilainen rakentaa monimutkaiset luksuskellonsa kertakäyttökulttuurin vastaisesti sillä tinkimättömällä periaatteella, että saman tuotteen pitää kestää asiallisesti huollettuna sukupolvelta toiselle, jopa satoja vuosia", Vuorenpää jatkaa.

Voutilaisen keskeisimmät saavutukset viime vuosilta:

2007
Voutilainen voitti maailman arvostetuimmassa Grand Prix d’Horlogerie de Genève (GPHG) -kilpailussa Paras miesten kello -sarjan Voutilainen Observatoire -kellollaan.

2013
Voutilainen voitti Grand Prix d’Horlogerie de Genève (GPHG) -kilpailussa Paras miesten kello -sarjan Voutilainen V-8R-kellollaan.

2014
Suomen Kelloseppäliiton tuore suurmestari Kari Voutilainen sai jälleen ykköspalkinnon Grand Prix d’Horlogerie de Genève (GPHG) -kilpailussa. Hisui-kellomalli voitti Artistic Crafts -luokan.

Voutilaisen kello voitti kansainvälisen Gaia-design-kilpailun ykkössijan kategoriassa Artisanat-création.

2015
Voutilainen voitti Grand Prix d’Horlogerie de Genève (GPHG) -kilpailussa 29.10.2015 Paras miesten kello -sarjan GMR-kellomallillaan.